درمورد سوییچ،هاب و روتر

سوییچ، روتر و هاب

سوییچ، هاب و روتر:

سوییچ، هاب و روتر از دستگاه‌های ارتباطی در شبکه هستند و برای هدف های مختلف استفاده می شوند. روتر جهت ارتباط و ارسال اطلاعات در لایه شبکه مورد استفاده قرار میگیرد در حالی که سوییچ و هاب برای انتقال اطلاعات در سطح لایه دوم یا همان لایه دیتا لینک استفاده می شود.

 

هاب ها:

هاب وسیله ی ارتباطی جهت انتقال اطلاعات به صورت Broadcast می‌باشد. در واقع هاب ها گره ای هستند که اطلاعات را گرفته و به همه ی دستگاه های موجود در شبکه به جز پورت ورودی، ارسال می کند و قادر به تفکیک دریافت کننده نیست. یک نوع دستگاه تکرار کننده هستند که اطلاعات دریافتی را بدون هیچ تغییری تکرار کرده و به دستگاه های متصل به خود ارسال می کنند.

 

هاب ها

سوییچ ها:

سوییچ ها هم مانند هاب ها، جهت انتقال اطلاعات در لایه دوم شبکه مورد استفاده قرار میگیرند با این تفاوت که سوییچ ها می توانند بسته به گیرنده ی اطلاعات، انها را تفکیک کنند و فقط اطلاعات را به پورت و دستگاهی که باید به آن دسترسی داشته باشد برسانند. سوییچ ها قادر به ایجاد virtual Local Area (VLAN) می باشند. به این معنا که امکان ایجاد شبکه های مجازی برای تعدادی از کامپیوترها و دستگاه ها را ایجاد میکنند. با ایجاد VLAN ، دستگاه هایی که در یک VLAN می باشند با هم در ارتباط هستند و اطلاعات فقط بین دستگاه های همان VLAN ارسال و دریافت می شود. از VLANها برای تفکیک اطلاعات دپارتمان های مختلف مثل دپارتمان حسابداری، IT، فنی و…. می توان استفاده کرد.

اتصال سوییچ ها و vlan

روترها:

روترها دستگاه های فیزیکی و یا مجازی هستند که اطلاعات را در سطح لایه سوم OSI یا همان لایه ی شبکه با انالیز دیتای پکت های دریافتی، براساس ادرس ip مقصد،از طریق بهترین راه برای رسیدن به مقصد، منتقل می کنند.  روتر ها هم مثل سوئیچ ها برای ایجاد شبکه استفاده می شوند. همچنین روتر ها علاوه بر ارتباط بین دستگاها، اجازه ی دسترسی کاربران به اینترنت و دستگاه های خارج از شبکه را نیز می‌دهند.

روترها شبکه و بیزینس شما رو به دنیا خارج از شبکه ی داخلی تان متصل کرده و از داده های شما در برابر تهدید های امنیتی محافظت کرده و حتی تصمیم می‌گیرد کدام دستگاه الویت بالاتری داشته باشد.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
یا ورود به سایت با
ورود با جیمیل